воскресенье, 30 июля 2017 г.

Дикарев М.А.
(подав М. Крамаренко)
Риздвяни святкы в станыци Павливський Ейського оддилу, на Чорномории
 1895г.
(продолжение)
Як попрыходять од церкви, здоровкаються одно з одным: «Здрастуйтэ вам! С празныком будтэ здорови! З новым годом, з новым щастям, з новым здоровям!» Тоди цилуються. Зараз же хто-нэбудь замэтэ зэрно, шо насыпалы скризь посивалныкы; збэруть його в купку и роздывляються: якого зэрна бильше, на тэ в сим роци и урожай будэ, його и сияты трэба бильше; а чого нэма, тэ овси нэ родытымэ. Стари люды так и робылы: чого бильше збэруть на доливци, того бильше було и сиють сього року; а тэпэр кажуть, шо се брыдня.
Писля того зэрно, змишавши з своим, сыплють птыци, шоб лучче плодылась черэз сей рик.
Тоди вже сидають обидать. За обидом нэ годиться, кажуть, з варэной або пэченой птыци розламувать або розкушувать головок и выймать мозку, бо з того будуть вылуплюватыся курчата, качата и всяка иньша птыця з розвэрнутымы головкамы, и мозок будэ звэрху. У сей дэнь птычи головкы кладуть на комин сушить, а вже на другый дэнь можна з ных выидать мозок.
Черэз увэсь сей дэнь люды нэ обьидаються, нэнапываються пяни, сьмиються нэбагато, балакають усэ про шо нэбудь поважнэ або «божественнэ», «бо як пэрвый дэнь нового году пэрэвэдэш, такый и цилый год будэ: як у цей дэнь напесься пяный, так будэш цилый год пянствувать; як багато будэш сьмияться, так цилый год даром прогайдакаиш бис пользы». Вэлыки пяныци —и ти, кажуть, на пэрвый дэнь нэ напываються пяни, всэ хочуть, шоб и им гарно пэрэжить сей рик бэз пияцтва.
 —Заходылысь в наший симьи, пыше мий корэспондэнт-этнограф, на новый год «воши поськать», а батько и каже: «О! Шо се вы! Хиба-ж сьогодни можна? Сим бабам усэ, колы ны мычкы мыкать, так у голови тикать! Он одын чоловик усе; копыль-копыль, покы сам настромывсь на копыл! От так и вам будэ: визьмэ грыбинка та й устромыться в голову!» Так и забороныв воши ськать.
Писля нового году знову роблять люды, кому шо трэба, вэчерами-ж, як зайдэ сонце, ничого нэ роблять, бо «сьвятый вэчир».
На сих днях у парубкив з дивчатамы тэж бувають складкы. Обэрають яку нэбудь хату и сходяться туды о восьмий годыни вэчора. Хлопци купують горилкы та вына, наймають музыкив з скрыпкамы та бубнамы, а дивчата готують: холодэць, смажени оришкы, картоплю, солодки пырижкы, «вырыгунци» то-що. Дивчата, влаштовавши вэчерю, просять хлопцив вэчерять. Хлопци сидають и починають выпывать та закушувать. Колы повстають хлопци, сидають вэчерять дивчата. Писля вэчери музыкы грають, а хлопци з дивчатамы скачуть, и такым робом гульня продовжуеться до самой пивночи. Тоди вже розиходяться , хто куды захоче: иньши йдуть по домах, а иньши з дивчатамы спаты. Розиходяться по домах и музыкы.
Складаються и молодыци з чоловикамы, шоб погулять гарнэнько.
А то й так бувають зазовы: сьогодни в одных погуляють, завтра зийдуться в другу хату, в трэтю, в четвэрту, писля-завтра —в пяту, шосту и т.д. до самой голодной кути.
Голодна кутя, або бидна кутя, або пид Хрэщення, 5 сичня. У сей дэнь йидять тилькы писнэ, и нэ вживають йижи з самого ранку и  «до воды», себ-то покы воды нэ посвьятять. До церкви дзвонять «на воду» або «ик-води», як уже «сонце звэрнэ з одбидьной поры на вэчир».
Сьвятять воду у колодизи, шо коло церкви, у огради. До воды йдэ хто нэбудь одын з симьи с пляшкою, видром, барыльцем, тыквою, барандийкою, або якою иньшою посудою. Як тилькы пип посьвятэ воду, народ зараз же хапаеться до колодизя (крыныци), шоб швыдче набрать йи у посудыну та йты до-дому. А дэ-хто каже, шо як раниш од усих набэрэш воды, так вона мае бильше сылы вид усякой хворобы чи там в якых иньших разах.
Покы задзвонять до церкви, бабы наготують рижной писной йижы: пырижкив, пампушок, коржикив з мэдом, шулыкив з маком, борщу наварять, квасоли, чечевыци, кути, узвару то-що.
Як задзвонять до церкви , кутю з узваром садовлять на покутю с такым-ж «прыштамы», як и пид Риздво, и ждуть, покы од церкви прынэсуть свьяченой воды.
(продолжение следует)
Через лад  — чрезмерно
Пырывяжу
Быспрыминно
Пэрэвэслычко  — Перевязь
Бо однаково з його мало пуття!
«аж гилля ламаеться»
Ны=нэ
Сей, сего,се
Рушныця нэ давала помылкы — без осечек
На щастя, на здоровя, роды, Боже, жито, пшиныцю и всяку пашныцю!
Пашныця
Евгений Шварц - кубанец из Армавира?
====================
Дикарев М.А.
(подав М. Крамаренко)
Риздвяни святкы в станыци Павливський Ейського оддилу, на Чорномории
 1895г.
(предпоследняя часть)
Як тилькы прынэсуть воды, уси моляться Богу, кожен одпывае потрошку воды, покроплять водою кутю, узвар и всю страву, шо на столи; писля того кроплять хату, викна, двэри, одэжу и всэ, шо есть в хати.
Дали налывають сьвяченой води в тарилку або в чашку, и хто-нэбудь одын ходэ по двору и кропыть скотыну, птыцю, будову, колодизь и иньше, а другый ходэ за ным з грудочкою крэйды та с пырогамы в мысци и пыше скризь хрэстыкы. Шо-разу, напысавши хрэст, пысарь одкушуе пырижка и промовляе:«Раз пысну, раз кусну!» Покропывши всэ, вэртаються в хату и сидають вэчерять.
Сидаючи за стил, хто-нэбудь из старых в симьи клыче мороза до вэчери: «Морозе-морозэ, иды до нас вэчерять, та ны морозь нам тэлять, ягнят, гусят, качат; ны дынь, ны кавунив, ни жита, ни пшеныци» - и так дали. Як хто за вэчерэю чхнэ, тому шо нэбудь дарують: або тэлычку, або бычка, або вивцю, а як колы то й корову, або пару молодых волыкив, або ще яку «скотыняку», або шо з птыци.
Писля вэчери проганяють мороза за кутю: у кого е, стриляють з рушныць, з пыстолив, з «ливориив» (з рэвольвэрив), а в кого сього нэма, той просто визьмэ дрючок та й ударэ об «дошкы» так, шоб було подибнэ до стрильни з рушныци.
Хрэщення, 6-го сичня. Писля обидни ходять до ричкы, на «йордань». Вин робыться такым чином. Пид Хрэщення, з-вечора, прыходять на лид два або тры чоловикы, з наказу станычного правлэння, чи духовенства, та вырубують на льоду жолобчастый хрэст и в голови хрэста пробывають нэвэлыку дирочку. Шоб у цю дирочку вода нэ натикала з вэчора и нэ замэрзла в жолобови и нэ выровняла його, дирочку затыкають дэрэвяным чопом, якый выймаеться з льоду тоди, як почнуть сьвятыть воду, и тоди вже вода набигае в той вырубаный хрэст. В його налывають трохы бурякового квасу: писля того, кажуть, вода зовсим нэ замэрзнэ.
Идуть до ричкы, на «йордан», з «охрыстамы» (хрэстамы, корогвамы, хвонарямы и дэ-якымы образамы), шо бэруть у церкви; за «охрыстамы» идэ «батюшка» (панотець) и нэсэ напрэстольный хрэст на голови; за ным идуть дякон з кадылом, дячкы з сьпивакамы («пивчимы»), а позаду пани, панянкы, крамари и иньший «чистый» люд, шо пнэться в паны (так звани «с чуськых»), а тоди вже останне хрыстыянство и ззаду, и збоку, и спэрэду «охрысьтив». и «скризь-скризь».
А есть таки (бильше молоди: парубкы, дивчата, мала дитвора), шо зовсим нэ ходять до церкви, а як почують, шо задзвонылы «на-достойно», так мерщий зъодягаються и йдуть на ричку, на «йордань», и ждуть, покы попрыходять з церкви з «охрыстамы».
Коло Павливськой станыци пэрэживае дуже багато хуторян; так си хуторяне прыиздять просто до ричкы, шоб, як посьвятять воду, мерщий набрать та й податысь додому. Сих хутирськых повозок понастановлять по всий вулыци, вид церквы до самой рички.
Як почнэ «батюшка» купать у води хрэст, та сьпивакы засьпивають:«во Иордани», сотня козакив, шо стоить поодали зъодягнута в параднэ убрання, стриля з рушныць. Стриляють и помиж народом такожь з рушныць або з пыстолив та «ливориив».
(предпоследняя часть)

Комментариев нет:

Отправить комментарий