понедельник, 31 июля 2017 г.

Дикарев М.А.
(подав М. Крамаренко)
Риздвяни святкы в станыци Павливський Ейського оддилу, на Чорномории
 1895г.
(последняя часть)
Дэ-хто з панив та з «иногородцив» пуська з рукавив прынэсэных з собою голубив; шо ж до павливцив-козакив, то воны нэ мають сього звычаю, найбильш уживаного в Катэрынодари и особлывэ в Ставрополи.
(прым: Там для видзнакы голубам, шо литають над «йорданэм» густою хмарою и часом лаштуються сидати на голову епыскопови, чипляють червони стричкы)
Покы «батюшка» сьвятыть воду, той чоловик, шо вырубав хрэст, продае крамарям свий дэрэвяный чип, котрый стрэмив у хрэсти и нэ пускав воды. Кажуть люди, як хто з крамарив купэ той чип, так цилый год будэ лучче од усых торгувать и наторгуе багато грошей: уси люды, шо булы на «йордани», нэодминно прыходымуть до його «в лавкы» (в крамныцю) шо нэбудь купуваты. Чип сей купують навзаводы: одын дае, напрыклад, дэсять карбованцив, другый – пятнадцять, трэтий – двадцять и т.д. Кажуть, як колы, так цина тому чопови пидскакуе до пятыдэсяты карбованцив. Розумиеться, чип визьмэ той, хто дасть бильш од усих грошей. Иноди за той чип и побються. Одын купэць прыдбае чип та тилькы шо визьмэ його вид хазяина, колы сусиль хто-нэбудь як штовхнэ його пид ликоть, вин и выпустэ чип той до-долу, а там и «шукай витра в поли»: той ногою вдарэ той чип, той ципком, а як хто так ще пиднимэ та дали кынэ. Нэщасный купэць лаеться, крычить, благае, шоб йому знайшлы та звэрнулы чип, тилькы вин уже нэ впадэ до рук купця: його хто-нэбудь пидхопэ та знову продасть ще кому нэбудь з крамарив. Тоди нэщасный купэць прыскипаеться до того, шо стояв коло його ззаду, и воны, колы нэ побються, то вже нэодминно добрэ полаються.
Понабэравши воды на «йордани», люды порозиходяться з нэю додому. Тыю водою однаково, як и на голодну кутю, кроплять у хати и на двори скотыну и всэ иньше, пять воду самы, и тоди вже сидають обидать.
Учорашню и сьогоднишню воду злывають в чисти крипки пляшечкы, затыкають и забэрэгають черэз увэсь рик по чуланах (коморах), будках, погрибах то-що для вживання вид хвороб, для бджил и для иньших потрэб.
(прым: Будкою звэться зроблэна з «комышу» та обшарпована глыною и покрыта «комышем» же (очерэтом) або соломою нэвэлычка комора (так звана «турлучна» на чотыри куткы, з одным викном (диркою), а бильше бэз викна. Тэпэр будкы вже выводяться: замисть ных становлять тэпэр «вымбари». А в тим «турлучни» та «саманни» (глыняни) хаты та иньшу будивлю можна постэрэгаты в досыть вэлыким числи нэ тилькы по станыцях, алэ й в Катэрынодари)
Як хто захоруе, його збрыскують сию водою и дають напытыся: колы так зроблять трычи, то хворый, кажуть, нэодминно одужае.
Иван Хрэстытэль, 7 сичня. Сей дэнь празныкують, и ничого нэ роблять. Сим самэ днэм кинчаться риздвяни святкы и «святи вэчоры»; а есть таки, шо вже дуже розгуляються та розпиячаться, кажуть:«У сей дэнь Риздво було, грих робыть!»
Подавани тут видомосты выстачив мэни павливськый козак О. Пи-нь, 25-лит, а додаткы до сих видомостэй Павливцы-ж: Б-ч, Са-ло и Ча-ив.
Чорномория, 3 квитня 1895.
(последняя часть)

Комментариев нет:

Отправить комментарий