пятница, 1 сентября 2017 г.

6-я часть
Васыль Мова (Лиманский)
Творы
Мюнхен, 1968г.
Малюнкы з натуры
(З нотаткы слидчого судди).
— Так осебто и твий чоловик куркуль? — спытав я молодыцю якось знэчевья, абы йи на дальше базикання пидштовхнуть.
— Та дэ там куркуль! — пидхопыла вона з запалом. — Якбы пак справжний куркуль або хоч и кева, а то ж тилькы куркулятыны шматок. Там карапузик отакый завбильшкы! — Халабурдыха показала рукою соби по груды. — Та ще такэ  таранкуватэ, та слынявэ, та плюгавэ, шо гыдко и скыпкамы взять. Та ще и на вторы слабкэ: инколы заснэ та уви сни и всюсюрыться у тэбэ пид боком. Сказано ж, и смих и горэ з такым чоловиком!
— Чи довго ж ты прожила з ным? — спытав я знов.
— Ох, мордувалася я з ным бильш року! — проказала  молодыця, зовсим знызывши голос. — Мордувалася, покы тэрплячкы стало... Та вже обрыдло, та вже огыдло, та вже осточортило воно мэни, трыклятэ, так и нэхай йому грэць! Та й нэ самый вин обрыд мэни — усэ, усэ чисто мэни обрыдло и остогыдло. На кого нэ  глянэш — чи на свэкра, чи на свэкруху, чи на ятривку, чи на свого мыршавця-чоловика, то прямо ж такы душу вид их вэрнэ! Та нэ то люды, а и стины в хати так мэни остогыдлы та знэнавыснилы, шо прямо ж такы аж плач бэрэ зи злосты та досады, и так тэбэ и тягнэ, шоб утэкты звидты куды здря. Так я ото пэрэмоглася другу зыму, а як настала вэсна, то спизналася з москалэм-щетинником, шо в нашу слободу нагодывся, та й змовылася з ным, шоб утэкты. Усэ добро свое кынула, захопыла тилькы одэжинкы тришкы, та й пустылася в мандривку ...
— Чи довго ж ты и чи далэко издыла з отым щетинником?
— Та произдыла з пивроку. издыла по Чорноморьи, издыла и по Линии. А як заихалы у Ставропиль, то я покынула щетинника, та дэсять мисяцив у прыслужныцях служила — то до одного пана наймалася, то до другого. И хоч як мэни инколы прыходылось  круто, а всэ ж такы як на воли, то воно и гарно. А тэпэрэчкы, як  згадаю, шо трэба вэрнутысь додому, в осоружну хату до осоружных людэй, то в мэнэ аж сэрце мрэ...
Розповидь Халабурдыхи и зачудувала и навить засмутыла  мэнэ трохы. Та й сама вона, мабуть, чула сэбэ нэ дуже то мыло, бо зразу якось посмырнишала и похмурнишала. Облыччя йи якось болизно скрывылося, мишкы биля рота затипалыся, на очах  блыснулы сльозы. Килька хвылын мовчалы мы обое.
— Погана ж твоя доля, молодычко! — промовыв я нарэшти якось мымовиль. — Шо ж ты думаеш робыть з собою дали?
— Та це вже я спытаю вас, господын слидуватэль, шо вы  думаетэ робыть зо мною дали?
— А мэни шо? Мое дило звиснэ: пошлю тэбэ в Корэнивку «на водворение».
— Тобто як? Оцебто до чоловика чи шо?
— Та вже ж нэ до кого бильш.
— Ни, вже цього нэ будэ!
— Як же нэ будэ, колы будэ. Трэба ж «водворыть» тэбэ в Корэнивци на житло.
—- Так водворяйтэ мэнэ у батька-матэри, водворяйтэ у моих родычив, а чоловикови всэ ж такы нэ виддавайтэ!
— Нэма в мэнэ, молодычко, такого права, шоб закон ламать та тэбэ вид чоловика видбырать. «Водворымо» тэбэ у чоловика, а колы ты сама утэчеш вид його до своих родычив, то це вже твоя рич, а мэни про тэ байдуже.
— Эгэж, так то и втэкты! Покы втэчу, то воны з мэнэ разив пьять шкуру знимуть! Ни, вже, як хочетэ, а чоловикови нэ  виддавайтэ ... И такы навсправжкы кажу вам, нэ виддавайтэ, бо як виддастэ, то вин мэнэ укупи з матирю вбье... А колы вин мэнэ неэ вбье, то я його зарижу...
Прямо такы зарижу, або зарубаю, або задушу! От вам запрысягнуся, шо колы довэдэться мэни з чоловиком жить та ще и спать з ным на одний постэли, то я його власнымы рукамы задушу!.. Тоди нэхай мэнэ хоч и на Сыбир  зашлють, я и на Сыбири вживу!
Нэ знаю, чи дийняв бы Халабурдыси виры хто другый, алэ я прыйняв йи гризьбу насправжкы, бо в мэнэ вже був такый  трапунок, шо вэрнулы молодыцю до чоловика на житло, а вона у ту ж такы нич и видрубала йому голову сокырою.
(дали будэ)

Комментариев нет:

Отправить комментарий