воскресенье, 23 сентября 2018 г.

14-я часть
журнал Вольное казачество
№ 65-4 1930г. стр. 1-4
Александр Пивень (М. Забигайло)
У лагерях пид станицею Уманською
Сцена з козацького (чорноморського) побыту у 4-х картынах

Ява 3

2-й козак. Здаеться, музыка уже пэрэстала грать, бо давно нэ чуть.
Уряднык. Зараз ycи паны пойидуть у станыцю Уманську, бо як я ишов сюды, так там стояло запряженых тачанок мабуть з дэсяток, як що нэ бильше.
2-й козак. И видкиля йих стилькы назганялы?
Уряднык. 3 Уманського Правления прыслано тры чи чотыри, та у станышних отаманив, яки ще нэ выихали з лагэрив додому, есть тачанок бильше дэсятка.
4-й козак. За цилый дэнь паны, мабуть, нагулялысь добрэ — по саму завьязку, и тэпэр спатымуть ycи, як коты у запичку...
5-й козак. Эгэ, чортового батька воны спатымуть! Воны будуть ще в клуби до самого свита у карты грать!
Уряднык. Hи, сьогодни нэ прыйдэться им у карты грать...
5-й козак. Чого?
Уряднык. Сьогодни будэ зроблэна в клуби од усього офицерства прощальна вэчеря Начальныку вийськового Штаба, а ноччу одвэзуть його ycи гуртом на Кислякивську станцию та посадять у поизд.
4-й козак. Так це им, сэрдэшным панам, будэ ще клопит сьогодни багато...
Уряднык. Клопоты тут звисно яки: йидять, пьють, спивають та танцюють, бо це-ж нэ служба, а гульня. Начальнык нашого Кубанського вийськового Штаба, це, брат, вэлыка пэрсона: трэба, щоб вин був задоволэный и службою, и гульнэю. Пэрэд ным и станышни отаманы и усэ начальство дуже пнэться та стараеться, бо вин там, у Катэрынодари кэруе усими диламы, ycиею козацькою военною справою...
5-й козак. Прыдывывся и я сьогодни на його у паради... нэначе й строгый, а дуже гарный пан...
2-й козак. Бидовый, швыдкый и чисто усэ бачить, що кругом його робыться...
4-и козак. Кажуть, вин з нимцив, чи що...
Уряднык. 3 нимцив, а чоловик дуже щирый до нашого козацтва... выдно, що йому здорово допалы, прыйшлысь до души ycи наши козацьки звычаи... як проспиваемо оце мы яку писню, а вона йому дуже понравыться, так зараз зирвэться з свого стильця, пидскочить до нас и почне дякувать: «Молодцы казаки! Cnacибo! А ну, за эту песню по чарци горелки!» Ляпае нас по плэчах, смиеться, до усякого балакае, а як колы, так ще якого и поцилуе...
2-й козак. Так от, дывысь ты, якый гарный пан...
Уряднык. А угадайтэ, хлопци, скилькы вин мэни дав, як я протанцював свого «пьяного козака»?
4-й козак. Та може цилого трояка дав!
Уряднык. Дэ там трояка — бильше!
4-й козак. Так що-ж, xибa сыныцю?
Уряднык. Бильше!
4-й козак. От-це, дывиться, и нэ вгадаеш... скилькы-ж тоди? Xибa може дэсятку?
Уряднык. Дэ там дэсятку, колы дав цилу четвэртну... двадцять пять цилковых, як одну тоби копийку.
Уси. Ого! Оце так! Дывысь-ты!
Уряднык. Эгэ. Як скинчив я танцювать, так вин швыдко пидийшов до мэнэ, поцилував, а тоди вынняв четвэртну, дае пры усьому панству та й каже: «вот этого молодца нужно наградить як следует: он и службу свою знае, и хорошо спивае, да ещо и чудесно танцюе»... А паны, дывлячись на його, давай и coби выймать из партаманетив гpoши, та й наскыдалы мэни гуртом ище рублив з трыдцять...
Уси. Ото-так! Отака ловысь! Сып у нашу торбу!
Уряднык. Так от бачите як, хлопци! Можна заробыть добру копийку нэ тилькы головою, чи рукамы, а кой-колы можно и ногамы, як оце я сьогодни! За пивчаса заробыв на пару добрых бычкив...
2-й козак. Це прямо дыво та й тилькы! И дэ вы, господын уряднык, вывчилысь танцювать отого «пьяного козака»? Колысь я бачив, як вы його танцювалы, та ище тоди подумав, що николы-б я зроду отакэчкы нэ вывчивсь... Уже-ж так гарно та до-дила, що дали никуды...
Уряднык. Hихто з козакив отак нэ танцюе, як оце я... Як був я ще на служби за Кавказом, так и там нэ бачив, щоб хто танцював отакого гопака... я й сам тоди нэ yмив його танцювать, а вывчився ось нэдавно, уже як вэрнувся из службы додому...
2-й козак. Дэ ж вы тут вывчилысь?
Уряднык. Вывчився я од одного чоловика, а запопав я його на ярмарку... тоди я був самэ станышным казначейом, а в-осэны, на Покровському ярмарку, дуже багато було мэни клопит, бо ярмарок стоить аж дви нэдили, и трэба було що-дня одбырать гроши за миста та выдавать квыткы... Одного разу зайшов я увэчери у трахтырь... а було там дуже вэсэло, народу усякого було noвнисинько и грала духова музыка... пид музыку кой-колы танцювалы наши козакы або лэзгынку з кынжалами, або-ж простого дрибного станышного гопака... Сказать поправди, гопака у нас танцювать добрэ нэ вмиють... Колысь, кажуть, запорожци дуже добрэ його танцювалы, а тилькы, як пэрэйшлы воны жить на Кубань, та завэлась война з черкэсамы, так николы було гопака танцювать, а трэба було дэсяткамы лит бороныть свий край од завзятого та нэвсыпучого сусида-ворога... Отак и забулы наши диды-прадиды свого гопака, а вывчилысь од черкэсив танцювать лэзгынку та наурську...
4-й козак. Эгэ, есть козакы, а найбильше урядныкы, що танцюють лэзгынку дуже добрэ.
Уряднык. Умию и я йи добрэ танцювать, та тилькы зараз мало в тому дыва... так oтo сыдю я у трахтыри та дывлюсь, як козакы танцюють, а одын з козакив, що сыдив рядом зо мною, и каже: «Погано танцюють, прямо й дывыться нинащо... ось тут е одын новгородний чоловичок... отой танцюе, так-так»... — «А ты ж почим знаеш?» — пытаю я в його. — Та вин у мэнэ живэ на кватыри.. як ярмарок зъихався, так и вин заявывся... уже з нэдилю у мэнэ живэ, за кватырю ничого нэ платыть, а горилочку що-дня смокче... выдно по всьому, що пьяныця гиркый та й усэ... а що танцюрыстый, чортив сын, так отакого другого танцюры, мабуть, и у цилому свити нэмае...» — «Адэ-ж вин?» — пытаю я. — «Та ондэчкы у куточку сыдыть, колы хочетэ, так я зараз його поклычу». — «Добрэ, кажу, поклыч». — Прыйшов той чоловик, а я бачу, що вин увэсь обидраный та, выдно, ще й голодный, зараз почастував його горилкою та дав йому йисты. Завэлы мы балачку про танци а вин мэни й каже: — «Колы хочетэ, я зараз затанцюю «пьяного козака», — це самый найкращий запорозькый танэць- гопак». — Найшлы мы йому нэ гостру шашку, надив вин на сэбэ старэнькый бэшмэток, пидпэрэзався широкым поясом та обув козацьки чоботы, а тоди й каже до музыкантив: — «Чи тямытэ вы грать доброго гопака?»
— Ти йому загралы. Замахав вин на йих рукамы. — «Постойтэ! Це, каже, нэ гопак, а чорт-зна-що: тилькы старим бабам пид його дрипать!» — «А якого ж вам?» — пытають. — «Може вы знаетэ, каже, оцю писню: Якыйсь чорт мэни надав на другий женыться, хиба ще нэ куштував, як з жинкою быться», та й показав им на голос...
— «Знаемо» , — кажуть музыканты. — «Так ото-ж слухайтэ сюды: грайтэ мэни спэрва тыхо и нэ швыдко, а дали помалу усэ швыдче та й швыдче, а як побачитэ, що я добрэ уже розийшовся, так тоди грайтэ ривно» .
— «Добрэ»  — кажуть воны, та й зачалы помалу награвать ту писню. Поодсовувалы мы у трахтыри столы, прочистылы слободнэ мисто, а чоловик той став посэрэдыни спэрва зачав пид музыку удавать из сэбэ пьяного: ще и шашкою пидпыраеться об зэмлю, а сам точиться то на одын, то на другый бик. Дали став помалу выкыдать нэвэлычки колинця, а тоди як розийшовся, та як зачав одбывать гопака: и взад, и впэрэд, и боком, и просто якымсь колэсом, так прямо наче пэрэд намы нэ чоловик був, а якась завэдэна машина, — так ловко, мудро та гарно. Та сам танцюе гопака, а шашкою такэ выробляе, що аж страшно дывыться: то нэначе одбываеться од ворога, то когось сам рубае, а то просто швыдко-швыдко, як та блыскавка, махае шашкою по-над головою, по-над ногамы, то в одын, то в другый бик...
2-й козак. Так то-ж и вы зараз чисто отак выробляетэ, як танцюетэ, господын уряднык.
Уряднык. Та звисно, що тэпэр и я так танцюю, як од його навчився... Наскыдалы тоди йому у трахтыри чимало грошей, а я писля того поклыкав його додому, и жив вин у мэнэ днив мабуть з дэсяток, як нэ бильше, аж покы нэ вывчив мэнэ добрэ танцювать того «пьяного козака...»
(продолжение следует)

Комментариев нет:

Отправить комментарий