воскресенье, 16 августа 2020 г.

5-я часть (окончание)

Мартын Забигайло

(Пивень А.Е.)

Як будувалы Остапови нову хату

     Довго журывся Остап, а дали заспокоився, та  поклав усю надию на Бога мылосэрдного: «нэхай, — думав вин, — сыны до их прыслухаються та прыдывляються: скоро и воны их добрэ розбэруть».
     Так воно и выйшло, як Остап думав. Чим дали, майстри сталы бильше командуваты и вэрэдуваты: и тэ нэ так, и другэ нэ гаразд, и харчи нэ добри. Давай им бильше масла та смэтаны, вары шо-дня варэныкы, та шоб багато було мняса, бараныны, або курятыны. А до роботы уже нэ дуже и кыдаються, а одно бильше балакають. А одын раз поклыкалы до сэбэ на совит Остапа и усих сынив з онукамы, та й кажуть, шо воны надумалы зробыты таку вэлыку и простору хату, шо и сами уси зостануться з нымы у тий хати житы и будуть гуртом усякэ хазяйськэ дило робыты. И шо тоди усэ будэ у их заодно, и уси будуть однакови та ривни; черэз тэ и зваться усэ будуть нэ людэ, а якись товарыши, а хата уже будэ нэ хата, а якась комуния.
     Слухав Остап, шо воны брэшуть, та й думае: «Отуды к чортовому батькови! Добалакалысь, бисови чужакы, як раз до краю! Нэ даром сказано: посады свыню за стил, а вона и ногы на стил».
Та й сыны Остапови писля такой балачки зразу зрозумилы, куды чужакы стриляють. 
     Ище и давнише у двори, та в хазяйстви Остаповому майстри робылы, шо сами хотилы, мов бы у своему доброму. А тэпэр, писля цией балачки, зачалы воны направляты свою комунию, та ще гирше сталы самоправнычаты: хлиб из винбаря скилькы хочуть, стилькы и бэруть; скотыну та овэць, колы здумають, тоди и рижуть; роботу свою уже зовсим покынулы, зачалы пьянствуваты, у карты граты, та з погаными жинкамы водыться.
 — Оце вам и комуния, — казав Остап своим дитям. — Довго вы их слухалы, а тэпэр добрэ на их дывыться, та й соби навчиться, як на свити житы. Одно нам тэпэр остаэться зробыты: вытурыты их усих з нашого двору, шоб и духу их тут нэ було. Нэхай идуть у свою родыну та там и правлять оцю бисову комунию, чортам на радисть, — а нам вона нэ з руки. Тэпэр я бачу добрэ, шо чужакы выдумалы комунию на свою голову: пиднимэться и устанэ протыв их усякый народ, якый на свити е, та й будэ од того чужакам вэлыкэ лыхо! Ну, шо ж! Катюзи по заслузи! Давно сказано: лыха искра увэсь свит пидпалыть, та й сама пощезнэ!
     Писля того сталы Остапови сыны до усього докопуватыся, та указываты майстрам, шо воны погано роблять, та даром усякэ добро пэрэводять, так ти пиднялы крык, зачалы дуже по чорному лаятыся, а дали дийшло уже и до бийки. Кынулысь, було Остапови сыны выганяты их со двору, та нэ выженуть: багато их нашилось у двир, та ще и уси дуже гладки та здорови.      Мучилысь воны з нымы отак шось довго, та якось ноччу, як ти пьяни поукладалысь спаты, дэ хто попав, зибрав сам Остап усю свою симью, забралы у рукы выла, грабли, кийкы та дрючкы та й зачалы даваты чужакам такого доброго чосу, шо ти сами кынулысь тикаты из двору. За двором учинылась миж нымы добра бийка, мов бы справжня вийна, и всэ ж такы, хоч чужакив було и дуже багато, а Остапова симья узяла вэрх, та й протурыла их гэть далэко од свого займыща.
     Трохы оддохнув, було, Остап из сынамы од дьявольськой комунии, и од чужинського духу, и уже було узялысь воны у хазяйстви свои порядкы направляты, та тилькы нэнадовго. Скоро чужакы вэрнулысь до их знову из вэлыкою сылою, заплинылы Остаповэ симэйство, заволодилы усим хазяйством и сталы порядкуваты тут знов по свойому, проживаты та пэрэводыты чуже добро, а Остапа з сынамы повэрнулы у своих робитныкив.
Довго тэрпив Остап из своим симэйством отаку чортову напасть, набрався нэмало усякого лыха, та насылу уже, покоштувавши гиркого життя, додумавсь старою головою, шо своими сылами тут ничого нэ вдиеш, а трэба запобигты помочи од другых людэй.
      Надумав отакэ Остап та й змовывся из своими давними сусидамы, у котрых тэж вэрховодылы чужакы та нэ давалы им доброго життя; зибралысь воны уси з вэлыкою сылою, та й выгналы чужакив из своих зэмэль так далэко, шо ти уже до их николы бильше нэ вэрталысь, бо и поткнутыся туды боялысь.
     Зостався Остап из своим симэйством бэз хаты, у уже стала осинь заходыты. Живуть воны кой-колы бэз борщу, а як колы, так и бэз хлиба, бо нивчому ни спэкты, ни зварыты. Тэпэр сами сыны частэнько згадують та й кажуть, шо зараз воны булы б дуже ради старий дидовой хати, та горэнько, шо и слиду йи нэмае, нэ прыгадаеш, яка вона и була. А замисць новой хаты, шо чужакы бралысь зробыты, зосталысь у двори багато глыбокых ям, закладэных до половыны цеглою та щебньом. Поробылы воны соби из тых ям зэмлянкы, шоб як-нэбудь пэрэзымуваты до вэсны.
     Збираеться Остап из своими сынамы строиты вэсною сам соби нову хату. Думають воны зробыты хату вэлыку и простору, шоб симэйству у ний гарно жилось, добрэ йилось и пылось.
     Та тилькы тэпэр воны уже нэ хочуть шукаты дуже розумных майстрив из чужого народу, бо есть и свои гарни майстри, котри зроблять добру хату бэз выдумок, а як раз таку, яку забажае сам Остап та його сыны.
     Тэпэр воны добрэ знають, шо краще в свити житы своим розумом, якый Бог дав, ниж чужим — позыченым.
     А за чужакив Остап нэ хоче ничого и слухаты. Колы ж нэнароком зайдэ про их у симэйстви яка балачка, то вин визьмэ пэрэхрыстыться, та й каже: «Бороны нас Господы од всякой напасти, а найпаче од тых вражих чужакив».

10 января 1929 года
журнал «ВК» 
№ 27
стр. 3-6

Комментариев нет:

Отправить комментарий