пятница, 8 ноября 2019 г.

7-я часть
Пивень А.Е.
Рак-нэборак-ззаду очи
(картына-сцена з життя на Кубани козакив чорноморцив)


   Я в а  12

Днювальный. (Одын). Эгэ. Мабуть такы урвалась Caxнови удка... Цей отаман колы за шо визьмэться, так уже докаже на бубни.. Бач, каже, спэрва слидство зробым, та у протокола запышем, а тоди — за хвист та на сонце! Хытрый... И усякэ тоби дило знае, як за його узяться и куды його повэрнуть... Розумна голова, шо и казать! (Сидае на лави, дистае кысэт и крутыть цигарку). Мабуть закурыть цигарку, а то нэ йивши, та нэ курывши, прямо аж уха попухлы. (Устае, идэ до двэрэй и запалюе цигарку). Довго нэмае змины... Ну, та вже нэбагато ждать — скоро хтось заявыться... затэ, хоч и выголодаюсь добрэ, так набэру горилкы та выпью за здоровье отамана... (Ходыть килька разив по калидору од двэрэй до публикы и назад до двэрэй, курыть цигарку и балакае сам з собою). Тэпэр прямо гарно стало и служить пры правлэнии... Цей отаман раз-у-раз шо-нэбудь выдумае... и усэ так до-дила, шо аж душа paдие... ну, та й цупко вин бэрэться за усячину и усэ, бач, навэртае на свою руч...

    Ява  13

Колы днювальный повэртае од двэрэй и помалу идэ до публикы, зараз слидом за ным, у одну мыть, входыть, крадучись, босый хлопэць, швыдко кладэ черэз nopиr у калидор вэлыкого рака, з прывьязаным до клэшни у конвэрти пысьмом, чи якою прозьбою, а тоди зараз же повэртае назад и зныкае.
Рак помалу лизэ по калидору и тягнэ за собою прывьязаный конвэрт з прозьбою.
 
    Ява  14

Днювальный. (Одын. Доходыть до публикы и повэртае назад. Побачивши рака, стае здывованый и дывыться, як той од двэрэй прямуе до його). Тю-рю-рю-рю!... Дывысь! Рак лизэ... Видкиля вин узявся?... Так от, чорты б побылы його батька... Чи ты ба? Ще и пакэт якыйсь за собою тягнэ... выдно з прозьбою до отамана... От тоби и нова кумэдия! Прямо чудасия завэлась у правлэнии, та й тилькы! (Прыгнувся до рака и розглядае його). Ище и мокрый, мабуть нэдавно з ричкы... (Пидводыться). Шо ж його робыть? (Думае). Трэба выдно гукнуть дижурного, нэхай шо зна, тэ з ным и робыть. (Выймае сюркало и сюрчить помалу одын раз).

    Я в а  15

Из канцелярии выходыть дижурный.
Дижурный. Шо тут такэ?
Днювальный. Та тут ось кумэдия, господын дижурный.
Дижурный. Яка кумэдия?
Днювальный. Та подывиться самы (Показуе на рака). Рак ось прыйшов з прозьбою до отамана.
Дижурный. (Углядивши рака) Тю-тю на кутю! Ты глянь — рак! Ще й пакет за собою тягнэ! (Смиеться). Га-га-га-га! Так от чортовой нэвиры робота!.. (До днювального). Дэ ж ты його узяв?
Днювальный. Та я и сам нэ знаю, видкиля вин узявся: чи його хто прынис, чи сам може улиз...
Дижурный. А ты ж дэ був?
Днювальный. Та дэ ж? Тут же и був! Иду по калидору од двэрэй ось сюды, повэртаю назад, глядь — рак лизэ...
Дижурный. И ничого нэ бачив? Може хто його прынис?
Днювальный. Та кажу ж, шо ничогисинько нэ було! Як бы хто хоч ногою ступнув, так хиба б я нэ почув?
Дижурный. Це дыво, брат ты мий, шо ж його тэпэр робыть?
Днювальный. Та уже ж, колы вин прылиз з прозьбою, так выдно до отамана... трэба отаманови про тэ сказать.
Дижурный. Стрывай, я поклычу спэрва помошныка, — побачим, шо вин скаже... (Одчиняе двэри у канцелярии). Господын помошнык! А идить лыш сюды на-час! (Чутно голос помошныка: «А чого там?») Та идить-бо, самы побачитэ!

       Ява 16

Выходыть из канцелярии помошнык отамана.
Помошнык. Ну, шо тут у вас такэ?
Дижурный. Ось гляньтэ, господын помошнык. (Показуе на рака). Якый ось здоровэнный рак прылиз з прозьбою до отамана...
Помошнык. (Дывлячись на рака). Та шо воно? Тю-у! Справди рак з пакэтом... (Смиеться). Га-га-га-га! Хто ж це йому прычепыв?
Дижурный. Та хто ж його знае... Ось днювальный каже, шо вин и з калидору нэ выходыв, а хто його сюды впустыв нэ знае и нэ бачив.
Помошнык. (До днювалъного). Як же воно так?
Днювальный. Мабуть крадькома хтось поклав, як я по калидору ходыв.
Помошнык. Эгэ, матэри його ковинька!.. И выдумае чортовыну, капосный народ, а нам тэпэр клопоты з ным... По-мойому, выкынуть його к бисовому батькови на двир, та й усэ!
Дижурный. Як же його выкынуть, господын помошнык, колы вин з пакэтом? Може там шо и путнэ напысано?
Помошнык, Як бы шо путнэ, так нашо б його до рака чиплять, та отаку кумэдию правыть?
Дижурный. А всэ ж такы, як на мою думку, так трэба нэбэзпрэминно отаманови доложить... бо хто його знае, хто воно цього рака прынис и шо в тому пакэти напысав?
Помошнык. Та звисно, воно нэ штука и доложить, та тилькы як бы отаман за це ycиx нас нэ вылаяв.
Дижурный. За шо ж вин будэ нас лаять? Чим мы тут прычиною? Нэхай лае того, хто цю кумэдию прыстроыв!
Помошнык. Та чорт же його шельму батька знае, шо воно там у пакэти? Може хто самого отамана лае, або шо-нэбудь ще и гирше?
Дижурный. Та то уже нэхай читае, — трэба ж йому и про тэ знать!
Помошнык. (Чухае потылыцю). Так от, биc його батькови, якых клопит наробыв, чортовой души рак!... Та мабуть трэба такы сказать отаманови, бо вин часто прыказуе: «Як шо случилось, та нэ знаетэ, шо робыть, так зараз мэни дайтэ про тэ знать»... (Одчиняе двэри до отамана). Господын отаман, дозвольтэ доложить... ( Чутно голос: «Кажить, шо такэ?»). Та ось тут, звыняйтэ за бэзпокойство, рак до вас прылиз з прозьбою... (Голос отамана: «Якый рак? Шо вы там выдумалы?»). Справжный рак, господын отаман, лизэ по калидору, ще й пакэт за собою тягнэ... (Голос отамана: «Шо за выдумкы отаки? Ну, ось я зараз!»)

Календарь альманах Вольного казачества на 1930 год
стр. 248-266

Комментариев нет:

Отправить комментарий