Курганский В. И.
Наша традыция и культура
Народни традыции — це нэпысани законы народив, выховани самым життям на протязи цилых столить пид вплывом умов нэ тилькы тэрыторияльных, климатычных, языковых, а головнэ пид вплывом умов однакового народнього суспильного спивжиття. Традыция — це Божий дар; вона е основою морального життя, шо вэдэ цилэ суспильство объеднанэ народными звычкамы и свитоглядом до, так бы мовыты, самого кориння народного выховання, шо зъявляеться пидвалыною творэння народив и зъеднання их потим на протязи дальших часив в дэржави. В традыции е та нэзмирна глыбына, та пидстава, на який звъязуеться мынулэ з сучасным.
Традыция е глыбша и сыльниша, ниж пысаный закон; вона выходыть з цилого народу и выявляе внутришню циннисть народню, його характэр, квазуючи на основный путь мынулого, звъязуючи йи з сучасныстю.
Традыция нэ е тилькы звычай, шо утворывся на пидстави устных пэрэказив, як це иноди можемо читаты в дэякых словныках. Багато ученых и философив ставлять традыция понад людськый розум пры правдывому и глыбокому вывченню истории народив.
Так основоположнык философичного традыционализму Ламене учив, шо простого звычайного розуму нэ выстачае для розпизнання правды, и там, дэ розум пэрэстае творыты основу глыбокого розпизнавання моральных, рэлигийных чи мэтафизичных правд, залышаеться ухылытыся до традыции.
Наш Кубанськый козачий народ е так зжитый зи своими традыциямы, шо воны зъявляються його другым духовным «Я». Зи столиття в столиття, а для дэякых исторыкив бильше, ниж тысячелиття, жив и управлявся наш народ, шо походыть зи старого украинського пня своими багатыми традыциямы. Зе цей час вин пэрэжив, вынис на соби, стилькы правды и крывды, бачив стилькы славы и видчув стилькы болив, стилькы шляхэтной красы и тяжкого, гиркого лыха, зазнав стилькы покоры и тэрпинь, шо може буты гордый на свои традыции, яки змоговувалы и гартувалы його физычнэ, а головнэ морально, так шо наши народни традыции в истории народив можуть вважатысь за одни найбагатших и найциннийших миж традыциямы ынших народив свиту. Дозрилости и внутришний краси наших традыций дывуються исторыкы, философы и учени свитового значення. Дывуються тым бильше, шо и наши традыции и з розумового высновку е заложени на правдывому и справжньому розуминню життя. Воны нэ тилькы доривнюються сыли розуму, алэ, як мы тэпэр бачимо на свои власни очи тут в Захидний Европи, воны по своий внутришний вартости стоять дэ-в-чому навить далэко выще и за сучасни традыции европэйськи, бо тилькы в ци часы Европа намагаеться свое ширше суспильнэ життя влаштуваты на такый зразок, по якому наши прэдкы жилы вид прадавня. Чому ж в Европи наш спосиб життя так тяжко пэрэводыться в дийснисть, в життя народу? На це лэгко видповисты тэпэр, колы прослидымо вэлыкисть и сылу нашого духовного життэвого прояву по пысаннях пана гэнэрала Пэтра Ивановыча Кокунькы — там найдэмо правдыву видповидь.
Вэлыки европэйськи политыкы дывуються гарному, повному життю козакив, якэ по-сучасному называеться «дэмократычным ладом в идэальний форми». Це идэальнэ життя вид правикив творылося живою традыциею козацько-украинською. Цього мы нэ смиемо забуваты, бо це е наибильша наша циннисть, шо свитыть нам, мов та щаслыва зирка и яснэ сонце до нашого життя и зъявляеться народам свиту прыкладом того, як бэз партийной политычной боротьбы, на основи лыше правдывого видчуття дийсности, дозривае народ до такой высокой культуры, на який був и е наш народ. И якраз цього нэ смиють забуваты, або якость обходыты, особы, шо поставлэни самым народом в так тяжкый для нас исторычный пэриод на чоло политычного и суспильного життя. В цьому е их наибильший обовъязок и видповидальнисть.
Можна було ламаты законы, за подии яки, прыкладом, булы пидчас российськой рэволюции; алэ колы почалы ламаты давни козацьки традыции, увэсь нарид, як одын, повстав проты напасныка и з вэлыкым успихом бывся з нэпомирно числэнишим и тэхнычно сыльнишим ворогом. Це була, нибы священна вийна. Козакы спокийно прыдывлялысь до рэволюции так довго, аж покы вона нэ вчепылася за коринь козачого иснування, за його традыцийнэ, тилькы козакам зрозумилэ, життя. Тут настав самый жорсткый видпир проты ломки козачой сучасности. До налэжного розуминня ще нэ доспилы ти «апостолы», яки прыйшлы проповидуваты новэ райськэ життя и насыллям та людською кровью насаджуваты його. Колы уважно прослидкуваты, цилый ряд наших провидных осиб, вид лэгэндарных отаманив з Запорижжя починаючи, шо на байдаках гулялы по сынэму мори аж пид Царьгородом и на Дунаи; дали, тых, шо пизнише диялы на Кубани и нарэшти тых, шо тэпэр диють закордоном в эмиграции; колы прослидыты их характэры и дияльнисть, шо прыводылы козацтво до побид або до поразок, до погыбэли; колы прослидкуваты постати тых, шо у своий дияльности выявылы тисный кровный звъязок з козацтвом, та тых, яки выявылы видирванисть вид козацтва из-за особистых успихив и эгоистычных намирив, тоди в наший уяви рысуеться одночасно два образы — одын яскравый и гарный як справжный выплид козацького исторычного життя, а другый — трагычнэ, чого нам трэба в нашому майбутньому сторожитыся, обэрэгатыся.
Наши побиды в мынулому и сучасному нэпохытно звъязани з высокою культурою украинсько-козацького руху, смилой думкы и твэрдого сэрця, колы то мы зи шаблэю в руках побидно стоялы за правду. Колы ж губылы мужнисть, або колы нас опанувала надмирна скромнисть чи колы наше внутришнэ життя розъидалы розрижнэннисть и взаемни нэпорозуминня, колы в нас нэ було любови брата до брата, тоди мы тэрпилы вэлыки поразкы, як тэрпымо их тэпэр.
Колы нэмае боевого фронту, так це ще нэ значить, шо вийна скинчилася и шо протывнык покинчив з намы також и на дыпломатычному фронти; це також нэ значить, шо козакы мають скласты рукы и чекаты у моря погоды.
До высот зирок нас завжды вив наш шляхэтный, высокый козацькый моральный дух и яснэ усвидомлэння моральной видповидальности; и навпакы, завжды нас прытыскала до зэмли порушена совисть, а вона мае буты найвыщим трыбуналом, найвыщим суддею наших народних проводарив. З прыводу цього славнозвисный цилому свитови нимэцькый философ Кант высловывся так: «Я ничого кращого нэ знаю на свити над чистэ, зорянэ нэбо, шо е нади мною и над моральный закон, якый е в МЭНИ».
Цей закон майбутних наших народних шляхив мы моглы б вычитаты з тысячелитних традыций нашого старокозацького исторычного иснування, з наших побид и поразок, з нашой тэмрявы и наших свитлых зоряных шляхив.
Наш народ вкынуто в цей час до глыбокой, тэмной могылы. Тилькы розуминня традыций може правдыво видповисты нам, як и чому це так сталось.
На сылу традыций указував нам наш вэлыкый ученый истории професор Ф. А. Щербина, шо у своим гарячим сэрдэчным заклыкови в останни хвылыны свого життя казав: «Кубанци! Пэрэнэсьтэ тэрпэлыво страждання цих часив, дывиться одын на другого, як на ридного брата, прощайтэ одын одному вси обиды, любыть друг дружку, бо вэлыки часы ще пэрэд вамы».
З истории людства мы знаемо, шо народы, колы воны мицно трымалыся своих традыций, воскрэсалы спид чужого ярма и по столиттях своей нэволи. Ци чудэса творыть традыция. Це е йи шлях. Нарид з такою виспилою культурою, якою е козацька украинсько-чорноморська, мусыть выйты до свитлых зирок и ясного сонця. З наших народних традыций мусыть выйты, выховатыся вэлыки, идэйни, сыльни наши проводари, котри розбудять дримаючу сылу козачу и пиднэсуть йи знову на высокый ривэнь. Встаньмо ж з тэмрявы могылы, станьмо пид прапоры Кубани, и тоди засвитыть нам вэлыкым свитлом наша ридна, вильна Батькивщина.
Багнэтом можна пробыты груды одыныци, алэ духа народнього в цилим народи николы нэ убьеш.
Нэ зходьтэ зи шляхэтных, высоко культурных одвичных наших народных традыций, бо це е нэоциныма циннисть, за загублэнням якой загыбае нарид. Цей шлях стоить выще над всима стрэмлиннямы, над всима шляхамы политыкы, «так плодотворной», и боротьбы партийной, так нам чужой.
Тилькы доброю освитою, правдывым розуминням исторычных подий и шляхэтною душою мы зможемо побидыты. Нэ зходьтэ ж з цих шляхив нашой культуры, до котрой нас прывэла и яку в нас затвэрдыла традыция.
Нэ можемо нэ навэсты тут слив вэлыкого проводыря чеського народу доктора М. Годжи: «Всэ в життю народа и тя найтяжка крыза, розлам, упадок можна направыты. Алэ колы б погано, нэвирно, эгоистычно сходылы зи шляху нашого культурного традыционализму, завынылы б своему народу шкоду, котру нэможлыво направыты».
Наша украинсько-чорноморська культура козацька е одною з найвыщих и найкращих у свити; творылась вона масою нашого народа тысячелиттямы, и нихто нэ мае права нам чимось докоряты и ту нашу культуру обэзцинюваты та тым самым видмовляты нам в прави на тэ, шо наши прадиды, диды и батькы творылы своими трудамы и кровью.
Нэ можна браты на увагу вузьки и короткозори погляды на наш нарид тых нызькопробных осиб, груп чи партий, шо у своий зарозумилости и неуцтви обэзцинюють значиння нашой культуры и политычной та военной роли нашого в свитовой истории. Пэрш за всэ мы сами мусымо добрэ знаты и буты вповни свидомыми вэлыкой вагы и значення нашого власного народу и культуры його в свити. Николы нэ забувайтэ, шо долэю истории наши зэмли вид викив на мэжи Европы и Азии булы надийным мицным заборолом хрыстиянського европэйського свиту пэрэд нападамы на нього дыкых, гризных, руйнычих кочевныцькых азийськых орд. Нарид наш протягом столить видбывав грудямы своими ти страшни удары и своею жертвою, кровью и кисткамы тысяч и тысяч нэзломных нэвступных борцив заступыв Азии шлях в йи руинному походу на Европу. Смилыво можна сказаты, шо тилькы жертвамы, стражданням и кровью нашого народу захыщена була Европа вид погрому и вид занэпаду йи культура, шо за мицными плэчамы козацькых стэповых борцив набула вильну можлывость виднэстысь на высочинь. В тому спасинню Европа пэрэд наступом руинной Азии раниш в образи поганськых и мусульманськых орд, а в наши часы в образи большевызму наш народ видигравав найголовнишу роль. Из цього маемо буты горди. Маемо буты горди и з того, шо в тий виковий запэклий боротьби загартувалось наше исторычнэ життя, выховалысь и ти наши блыскучи своеридни традыции, в якых вродылась и наша культура. Та культурна циннисть нашого народу, знана широко в свити, мае для нас стояты высоко и понад усэ, и тилькы в ний маемо мы черпаты свои сылы для дальшого и ще выщого поступу та удосконалэнни в житти.
журнал «Чорноморець»
сентябрь, 1939 года
стр. 2-4
Наша традыция и культура
Народни традыции — це нэпысани законы народив, выховани самым життям на протязи цилых столить пид вплывом умов нэ тилькы тэрыторияльных, климатычных, языковых, а головнэ пид вплывом умов однакового народнього суспильного спивжиття. Традыция — це Божий дар; вона е основою морального життя, шо вэдэ цилэ суспильство объеднанэ народными звычкамы и свитоглядом до, так бы мовыты, самого кориння народного выховання, шо зъявляеться пидвалыною творэння народив и зъеднання их потим на протязи дальших часив в дэржави. В традыции е та нэзмирна глыбына, та пидстава, на який звъязуеться мынулэ з сучасным.
Традыция е глыбша и сыльниша, ниж пысаный закон; вона выходыть з цилого народу и выявляе внутришню циннисть народню, його характэр, квазуючи на основный путь мынулого, звъязуючи йи з сучасныстю.
Традыция нэ е тилькы звычай, шо утворывся на пидстави устных пэрэказив, як це иноди можемо читаты в дэякых словныках. Багато ученых и философив ставлять традыция понад людськый розум пры правдывому и глыбокому вывченню истории народив.
Так основоположнык философичного традыционализму Ламене учив, шо простого звычайного розуму нэ выстачае для розпизнання правды, и там, дэ розум пэрэстае творыты основу глыбокого розпизнавання моральных, рэлигийных чи мэтафизичных правд, залышаеться ухылытыся до традыции.
Наш Кубанськый козачий народ е так зжитый зи своими традыциямы, шо воны зъявляються його другым духовным «Я». Зи столиття в столиття, а для дэякых исторыкив бильше, ниж тысячелиття, жив и управлявся наш народ, шо походыть зи старого украинського пня своими багатыми традыциямы. Зе цей час вин пэрэжив, вынис на соби, стилькы правды и крывды, бачив стилькы славы и видчув стилькы болив, стилькы шляхэтной красы и тяжкого, гиркого лыха, зазнав стилькы покоры и тэрпинь, шо може буты гордый на свои традыции, яки змоговувалы и гартувалы його физычнэ, а головнэ морально, так шо наши народни традыции в истории народив можуть вважатысь за одни найбагатших и найциннийших миж традыциямы ынших народив свиту. Дозрилости и внутришний краси наших традыций дывуються исторыкы, философы и учени свитового значення. Дывуються тым бильше, шо и наши традыции и з розумового высновку е заложени на правдывому и справжньому розуминню життя. Воны нэ тилькы доривнюються сыли розуму, алэ, як мы тэпэр бачимо на свои власни очи тут в Захидний Европи, воны по своий внутришний вартости стоять дэ-в-чому навить далэко выще и за сучасни традыции европэйськи, бо тилькы в ци часы Европа намагаеться свое ширше суспильнэ життя влаштуваты на такый зразок, по якому наши прэдкы жилы вид прадавня. Чому ж в Европи наш спосиб життя так тяжко пэрэводыться в дийснисть, в життя народу? На це лэгко видповисты тэпэр, колы прослидымо вэлыкисть и сылу нашого духовного життэвого прояву по пысаннях пана гэнэрала Пэтра Ивановыча Кокунькы — там найдэмо правдыву видповидь.
Вэлыки европэйськи политыкы дывуються гарному, повному життю козакив, якэ по-сучасному называеться «дэмократычным ладом в идэальний форми». Це идэальнэ життя вид правикив творылося живою традыциею козацько-украинською. Цього мы нэ смиемо забуваты, бо це е наибильша наша циннисть, шо свитыть нам, мов та щаслыва зирка и яснэ сонце до нашого життя и зъявляеться народам свиту прыкладом того, як бэз партийной политычной боротьбы, на основи лыше правдывого видчуття дийсности, дозривае народ до такой высокой культуры, на який був и е наш народ. И якраз цього нэ смиють забуваты, або якость обходыты, особы, шо поставлэни самым народом в так тяжкый для нас исторычный пэриод на чоло политычного и суспильного життя. В цьому е их наибильший обовъязок и видповидальнисть.
Можна було ламаты законы, за подии яки, прыкладом, булы пидчас российськой рэволюции; алэ колы почалы ламаты давни козацьки традыции, увэсь нарид, як одын, повстав проты напасныка и з вэлыкым успихом бывся з нэпомирно числэнишим и тэхнычно сыльнишим ворогом. Це була, нибы священна вийна. Козакы спокийно прыдывлялысь до рэволюции так довго, аж покы вона нэ вчепылася за коринь козачого иснування, за його традыцийнэ, тилькы козакам зрозумилэ, життя. Тут настав самый жорсткый видпир проты ломки козачой сучасности. До налэжного розуминня ще нэ доспилы ти «апостолы», яки прыйшлы проповидуваты новэ райськэ життя и насыллям та людською кровью насаджуваты його. Колы уважно прослидкуваты, цилый ряд наших провидных осиб, вид лэгэндарных отаманив з Запорижжя починаючи, шо на байдаках гулялы по сынэму мори аж пид Царьгородом и на Дунаи; дали, тых, шо пизнише диялы на Кубани и нарэшти тых, шо тэпэр диють закордоном в эмиграции; колы прослидыты их характэры и дияльнисть, шо прыводылы козацтво до побид або до поразок, до погыбэли; колы прослидкуваты постати тых, шо у своий дияльности выявылы тисный кровный звъязок з козацтвом, та тых, яки выявылы видирванисть вид козацтва из-за особистых успихив и эгоистычных намирив, тоди в наший уяви рысуеться одночасно два образы — одын яскравый и гарный як справжный выплид козацького исторычного життя, а другый — трагычнэ, чого нам трэба в нашому майбутньому сторожитыся, обэрэгатыся.
Наши побиды в мынулому и сучасному нэпохытно звъязани з высокою культурою украинсько-козацького руху, смилой думкы и твэрдого сэрця, колы то мы зи шаблэю в руках побидно стоялы за правду. Колы ж губылы мужнисть, або колы нас опанувала надмирна скромнисть чи колы наше внутришнэ життя розъидалы розрижнэннисть и взаемни нэпорозуминня, колы в нас нэ було любови брата до брата, тоди мы тэрпилы вэлыки поразкы, як тэрпымо их тэпэр.
Колы нэмае боевого фронту, так це ще нэ значить, шо вийна скинчилася и шо протывнык покинчив з намы також и на дыпломатычному фронти; це також нэ значить, шо козакы мають скласты рукы и чекаты у моря погоды.
До высот зирок нас завжды вив наш шляхэтный, высокый козацькый моральный дух и яснэ усвидомлэння моральной видповидальности; и навпакы, завжды нас прытыскала до зэмли порушена совисть, а вона мае буты найвыщим трыбуналом, найвыщим суддею наших народних проводарив. З прыводу цього славнозвисный цилому свитови нимэцькый философ Кант высловывся так: «Я ничого кращого нэ знаю на свити над чистэ, зорянэ нэбо, шо е нади мною и над моральный закон, якый е в МЭНИ».
Цей закон майбутних наших народних шляхив мы моглы б вычитаты з тысячелитних традыций нашого старокозацького исторычного иснування, з наших побид и поразок, з нашой тэмрявы и наших свитлых зоряных шляхив.
Наш народ вкынуто в цей час до глыбокой, тэмной могылы. Тилькы розуминня традыций може правдыво видповисты нам, як и чому це так сталось.
На сылу традыций указував нам наш вэлыкый ученый истории професор Ф. А. Щербина, шо у своим гарячим сэрдэчным заклыкови в останни хвылыны свого життя казав: «Кубанци! Пэрэнэсьтэ тэрпэлыво страждання цих часив, дывиться одын на другого, як на ридного брата, прощайтэ одын одному вси обиды, любыть друг дружку, бо вэлыки часы ще пэрэд вамы».
З истории людства мы знаемо, шо народы, колы воны мицно трымалыся своих традыций, воскрэсалы спид чужого ярма и по столиттях своей нэволи. Ци чудэса творыть традыция. Це е йи шлях. Нарид з такою виспилою культурою, якою е козацька украинсько-чорноморська, мусыть выйты до свитлых зирок и ясного сонця. З наших народних традыций мусыть выйты, выховатыся вэлыки, идэйни, сыльни наши проводари, котри розбудять дримаючу сылу козачу и пиднэсуть йи знову на высокый ривэнь. Встаньмо ж з тэмрявы могылы, станьмо пид прапоры Кубани, и тоди засвитыть нам вэлыкым свитлом наша ридна, вильна Батькивщина.
Багнэтом можна пробыты груды одыныци, алэ духа народнього в цилим народи николы нэ убьеш.
Нэ зходьтэ зи шляхэтных, высоко культурных одвичных наших народных традыций, бо це е нэоциныма циннисть, за загублэнням якой загыбае нарид. Цей шлях стоить выще над всима стрэмлиннямы, над всима шляхамы политыкы, «так плодотворной», и боротьбы партийной, так нам чужой.
Тилькы доброю освитою, правдывым розуминням исторычных подий и шляхэтною душою мы зможемо побидыты. Нэ зходьтэ ж з цих шляхив нашой культуры, до котрой нас прывэла и яку в нас затвэрдыла традыция.
Нэ можемо нэ навэсты тут слив вэлыкого проводыря чеського народу доктора М. Годжи: «Всэ в життю народа и тя найтяжка крыза, розлам, упадок можна направыты. Алэ колы б погано, нэвирно, эгоистычно сходылы зи шляху нашого культурного традыционализму, завынылы б своему народу шкоду, котру нэможлыво направыты».
Наша украинсько-чорноморська культура козацька е одною з найвыщих и найкращих у свити; творылась вона масою нашого народа тысячелиттямы, и нихто нэ мае права нам чимось докоряты и ту нашу культуру обэзцинюваты та тым самым видмовляты нам в прави на тэ, шо наши прадиды, диды и батькы творылы своими трудамы и кровью.
Нэ можна браты на увагу вузьки и короткозори погляды на наш нарид тых нызькопробных осиб, груп чи партий, шо у своий зарозумилости и неуцтви обэзцинюють значиння нашой культуры и политычной та военной роли нашого в свитовой истории. Пэрш за всэ мы сами мусымо добрэ знаты и буты вповни свидомыми вэлыкой вагы и значення нашого власного народу и культуры його в свити. Николы нэ забувайтэ, шо долэю истории наши зэмли вид викив на мэжи Европы и Азии булы надийным мицным заборолом хрыстиянського европэйського свиту пэрэд нападамы на нього дыкых, гризных, руйнычих кочевныцькых азийськых орд. Нарид наш протягом столить видбывав грудямы своими ти страшни удары и своею жертвою, кровью и кисткамы тысяч и тысяч нэзломных нэвступных борцив заступыв Азии шлях в йи руинному походу на Европу. Смилыво можна сказаты, шо тилькы жертвамы, стражданням и кровью нашого народу захыщена була Европа вид погрому и вид занэпаду йи культура, шо за мицными плэчамы козацькых стэповых борцив набула вильну можлывость виднэстысь на высочинь. В тому спасинню Европа пэрэд наступом руинной Азии раниш в образи поганськых и мусульманськых орд, а в наши часы в образи большевызму наш народ видигравав найголовнишу роль. Из цього маемо буты горди. Маемо буты горди и з того, шо в тий виковий запэклий боротьби загартувалось наше исторычнэ життя, выховалысь и ти наши блыскучи своеридни традыции, в якых вродылась и наша культура. Та культурна циннисть нашого народу, знана широко в свити, мае для нас стояты высоко и понад усэ, и тилькы в ний маемо мы черпаты свои сылы для дальшого и ще выщого поступу та удосконалэнни в житти.
журнал «Чорноморець»
сентябрь, 1939 года
стр. 2-4
Комментариев нет:
Отправить комментарий