вторник, 14 июля 2020 г.

4-я часть
Торба смеха и мешок хохота
Краснодар, 1995
стр. 195-206

Пивень А.Е.

Васыль та Наталка

(Нова козацька дума на старый кобзарськый спив)

Ой, закувала та сыза зозулэнька
И в зэлэному садочку,
И в тэмним лисочку, — 
Рано на вэсни закувала,
Сумно-важко застогнала.
 — Ой, чого ж ты, сыва зозулэнько,
Так рано закувала,
Чого жалибно застогнала?
 — Ой, того ж я рано закувала,
Того сэрцэм я засумувала,
Шо мою нэньку ридну,
Мою Кубань бидну
Лыха нэзгодонька спиткала;
Шо покыдають йи ридни диты,
Наши козаченькы-квиты,
Зоставляють батькив старэнькых,
Жинок, диточок малэнькых;
Идуть воны горамы-лисамы,
Глыбонькымы ярамы,
Идуть — оглядаються,
А козацькэ сэрдэнько
З вэлыкого жалю
Кровью облываеться...

III

Чы то чаечка чубатэнька
Сызокрыла стэпова нэнька,
Над дорогою стогнэ-кыгычэ,
Своих диточок клычэ?
Ни — то Васылэва молодыця,
Його Наталочка билолыця,
Одна з диточкамы своимы,
Малэнькымы-дрибнымы,
Шо-дня нудьгуе та голодае — 
Гирьки сльозы пролывае.
Як та рыбонька об лид бьеться,
Мов былыночка гнэться,
Нияк свого Васылэчка
Додому нэ диждэться.
Ой, сыдила раз Наталочка,
За столом сыдила,
Билый лысточок пысала,
Та й на далэку чужыноньку,
До свого мылэнького
Слизно промовляла:
 — Васылэчку, мий мылый,
Голубчыку сызокрылый!
Чы ты на край свиту полынув?
Чы ты мэнэ навикы покынув?
А я ж тэбэ шо-дня дожидаю,
Мов та зозулэнька гукаю:
Ой, прылынь, вэрныся
З далэкого краю!
Ой, прылынь, прылынь,
Козачэньку мылый,
Голубчыком сызокрылым,
Улэты в мое виконэчко,
Та впады на мое сэрдэчко!
Осушы ты мои сльозы,
Прожэни наши злыдни;
Ты ж мий Васылэчко,
Моя ж ты сылэчка, — 
Вся моя надиечка!
Ой, нэ маю ж я бэз тэбэ
Ни мочэнькы, ни сылы,
Бо дужэ нас вражи чужакы обсилы;
Однялы всих конэй,
Забралы худобу
И всю хазяйську справу;
Ничым мэнэ хлиба обробляты,
Нэ знаю, чым диток годуваты,
Одно тилькы и зосталось,
Шо з голоду помыраты.
Усяк дэнь и всяку ничэньку
За тобою плачу,
За дрибнымы слизонькамы
И свита билого нэ бачу;
Та ничого я тым нэ прыдбаю,
Ничого доброго нэ вдию;
Плачэм поля нэ выорю,
Сльозамы нывы нэ засию.
Ох, як бы я шо почула,
Або од кого дознала,
А хоч звисточку од тэбэ достала,
Шо ты вэрнэшся
Жывый-здоровый,
Так и плакать бы пэрэстала!

(продолжение следует)

Комментариев нет:

Отправить комментарий