2-я часть
Кухаренко Я.Г.
Вивци и чабаны в Чорномории
Журнал «Основа»
май 1862 года
Отара на нич тырлуеться; а круг нэи по дулэях розмищаються собакы: добрэ, як найдэться з чого поробыты дулэи, а нич тэмна
хоч око выколы, то отут гаспыдськый звиp обманюе и чабана и собак: оце з одного боку отары наткнэться одын вовк, заманыть
собак за собою, а тут дэ визьмэться другый, або и скилько вовкив разом кынуться раптом миж овэць, одибьють кущанку, - чабан нэ
эуздрыть и колы, бо тилько вивци зполохнуться, то ото вже кущанка и пропаща: одирвалы кляти вовкы и всю до щенту побьють: аж у
дэнь схамэнэться чабан, то почнэ скризь по стэпу збыраты парталы.
Пропадалы кочови отары и так, що як поженэ йи витэp зимою в хугу проты ночи, та набрэдэ над морськый обрыв высоченный, плыгнэ пэрэднэ, то вся отара и пропала, - пишла плыгаты в пропасть!
Бува в осэны, або рано вэсною, нэдобри люды запалять степ. Пужар з вэлыкым витром розийдэться широко, горыть страшно, вхыбыться никуды, то добри чабаны одпалюються так: зоставывши отару пид витром, ныжче нэи пускають свий пужар, котрый за витром и покотыть дальше. А як назад од нього проты витpy пужар идэ на отару тыхо, то чабаны забывають огонь свытамы. Отбывши широкэ мисто проты отары, пэрэгонять йи на пужарыще и обходять по йому за витром гэть дальше. Настыгше пэрший пужар зза витpy и noгopивше до пужарыща - гаснэ, а отара спаслася. Як же лэдачи чабаны прогавляться, або нэ зумиють сього зробыты, то отара згорыть. Як отару обхватыть дымом, то вже нэ поженэш йи з того мисця. У нас по стэпах бувають травы по пояс чoлoвикoви, то подумайтэ: якый, пры сыльному витри страшный пужар мае буты?
Благословыться на вэсну, сонэчко прыгpиe, щикавыця так и лизэ з зэмли, з пэрш усього просэрэн; затым проявляеться горыцвит. Заквичався стэп, мов дивчинка хороша. Дали пишла вся ростына - ростэ, як из прымиром сот дванадцять, або пятнадцять, то пры обкоти нэ спускають всих в одын сагмал, а з пизнишой половыны роблять другый шматок, бо з ягнятамы пры доброму обкоти отара бильшае вдвое, и такый вэлыкий колоди ходыть будэ важко, и на ягняток нэзгодно: ягнята выйдуть худи, мыршави. Для сього, кажу, и диляться на два шматкы, прыбавляються чабаны и гарба. Кинчивши щот, чабаны набираються харчив и йдуть кочуваты. Так як найдуться в шматках вивци таки ще, що котяться писля щоту (иx бува мало), то ягнята ти зовуть накитчата, або цурпэкы.
От cи шматкы по oбкоти ходять в розпаш, як можна тыхше, щоб по трави нэ розгубыть ягняток. Тырлуються на нич зараня. На другый
дэнь нэ рушають з тырла, покы добрэ нэ вгpиe сонце и нэ опадэ роса, бо вид росы бувае багато храмоты. Чабанам на лито даеться
вдоволь: добрый дьоготь и сыний каминь. Як проявыться храмота, або настанэ нужа, то вкыдаеться черва. Чабаны мусять за cим пыльнуваты: черву вытягають джермаламы, засыпають рану сыним камэнэм, и мажуть дьогтэм, щоб муха нэ сидала.
Настало лито, зробылося в дэнь жарко. Отара цилый дэнь на тырли нэдалэко воды; ягнятка вже гэть-то пидбильшалы. Сонце на захид; отара нарываеться на пашу. Чабаны вэчеряють, дали справылысь як слид. Пишла отара; чабаны спэрэду на крылах, личман тож посэрэд колоды, спыняють спэрэду: бо сыльниши вивци, выстоявшись вдэнь, идуть швыдко, зрывають тилько вэршкы з травы так, що ззаду, котри вивци слабиши, а паче ягнятка, нэ можуть пастыся, бо поурмлэни травы вивця нэ йистымэ. Спыняючи спэрэду колоду, дають ий розийтыся вшир, и як розийдэться так що одна одний нэ мишае пастыся, то вивци и запасуться на мисци; тоди личман и чабаны, що крычалы та свысталы спэрэду, спыняючи овэць, зайдуть ззаду, щоб пидгоныты тилько тых овэчок та ягняток, яки дуже вид шматка зостаються. Отут, на тыхим уже ходу, одын чабан курныче co6и писню; другый вытяг зза пояса сопилку, высвыстуе якой зна; трэтий надувши козу (що грають), пэрэкынувши гук черэз плэче, а рогивню взявши в рукы, затынае штыри выри cим сот и чотыри; як чабан одиспав вивци, то прокынувшися, голосыть за нымы и пишов шукаты; ось и забачив - далэко замаячилы овэчата, радие чабан, пэрэвэрта на вэсэлу писню; роздывляеться, аж то стари копыци cинa; упять затужив, выграючи жалибно; аж ось и знов забачив вдали
овэць, грае впять вэсэло, ще й надто; прыйшов блызько, аж то пожата в снопах грэчка; залываеться впять грэць, на кози выгравае
свое лыхэ горэ; нэ сподиваеться овэць знайты; побачив знов, щось далэко рябие; идэ, тужить, голову повисыв и нэ вирыть, щоб можна
було знайты вивци; колы се - тыць! Пидняв голову, аж пэрэд ным його овэчата! Отоди ерэтычный сын зрадив! Грае до танця и сам
з козою танцюе, аж волокы на ногах розплуталысь, мотляються. Отак чабани поты втишаються, покы отара найисться добрэ так, що и з
мисця нэ рушить. Прыходыть гарба, отара отырлувалась, зорюе, и чабаны поснулы.
(продолжение следует)
Кухаренко Я.Г.
Вивци и чабаны в Чорномории
Журнал «Основа»
май 1862 года
Отара на нич тырлуеться; а круг нэи по дулэях розмищаються собакы: добрэ, як найдэться з чого поробыты дулэи, а нич тэмна
хоч око выколы, то отут гаспыдськый звиp обманюе и чабана и собак: оце з одного боку отары наткнэться одын вовк, заманыть
собак за собою, а тут дэ визьмэться другый, або и скилько вовкив разом кынуться раптом миж овэць, одибьють кущанку, - чабан нэ
эуздрыть и колы, бо тилько вивци зполохнуться, то ото вже кущанка и пропаща: одирвалы кляти вовкы и всю до щенту побьють: аж у
дэнь схамэнэться чабан, то почнэ скризь по стэпу збыраты парталы.
Пропадалы кочови отары и так, що як поженэ йи витэp зимою в хугу проты ночи, та набрэдэ над морськый обрыв высоченный, плыгнэ пэрэднэ, то вся отара и пропала, - пишла плыгаты в пропасть!
Бува в осэны, або рано вэсною, нэдобри люды запалять степ. Пужар з вэлыкым витром розийдэться широко, горыть страшно, вхыбыться никуды, то добри чабаны одпалюються так: зоставывши отару пид витром, ныжче нэи пускають свий пужар, котрый за витром и покотыть дальше. А як назад од нього проты витpy пужар идэ на отару тыхо, то чабаны забывають огонь свытамы. Отбывши широкэ мисто проты отары, пэрэгонять йи на пужарыще и обходять по йому за витром гэть дальше. Настыгше пэрший пужар зза витpy и noгopивше до пужарыща - гаснэ, а отара спаслася. Як же лэдачи чабаны прогавляться, або нэ зумиють сього зробыты, то отара згорыть. Як отару обхватыть дымом, то вже нэ поженэш йи з того мисця. У нас по стэпах бувають травы по пояс чoлoвикoви, то подумайтэ: якый, пры сыльному витри страшный пужар мае буты?
Благословыться на вэсну, сонэчко прыгpиe, щикавыця так и лизэ з зэмли, з пэрш усього просэрэн; затым проявляеться горыцвит. Заквичався стэп, мов дивчинка хороша. Дали пишла вся ростына - ростэ, як из прымиром сот дванадцять, або пятнадцять, то пры обкоти нэ спускають всих в одын сагмал, а з пизнишой половыны роблять другый шматок, бо з ягнятамы пры доброму обкоти отара бильшае вдвое, и такый вэлыкий колоди ходыть будэ важко, и на ягняток нэзгодно: ягнята выйдуть худи, мыршави. Для сього, кажу, и диляться на два шматкы, прыбавляються чабаны и гарба. Кинчивши щот, чабаны набираються харчив и йдуть кочуваты. Так як найдуться в шматках вивци таки ще, що котяться писля щоту (иx бува мало), то ягнята ти зовуть накитчата, або цурпэкы.
От cи шматкы по oбкоти ходять в розпаш, як можна тыхше, щоб по трави нэ розгубыть ягняток. Тырлуються на нич зараня. На другый
дэнь нэ рушають з тырла, покы добрэ нэ вгpиe сонце и нэ опадэ роса, бо вид росы бувае багато храмоты. Чабанам на лито даеться
вдоволь: добрый дьоготь и сыний каминь. Як проявыться храмота, або настанэ нужа, то вкыдаеться черва. Чабаны мусять за cим пыльнуваты: черву вытягають джермаламы, засыпають рану сыним камэнэм, и мажуть дьогтэм, щоб муха нэ сидала.
Настало лито, зробылося в дэнь жарко. Отара цилый дэнь на тырли нэдалэко воды; ягнятка вже гэть-то пидбильшалы. Сонце на захид; отара нарываеться на пашу. Чабаны вэчеряють, дали справылысь як слид. Пишла отара; чабаны спэрэду на крылах, личман тож посэрэд колоды, спыняють спэрэду: бо сыльниши вивци, выстоявшись вдэнь, идуть швыдко, зрывають тилько вэршкы з травы так, що ззаду, котри вивци слабиши, а паче ягнятка, нэ можуть пастыся, бо поурмлэни травы вивця нэ йистымэ. Спыняючи спэрэду колоду, дають ий розийтыся вшир, и як розийдэться так що одна одний нэ мишае пастыся, то вивци и запасуться на мисци; тоди личман и чабаны, що крычалы та свысталы спэрэду, спыняючи овэць, зайдуть ззаду, щоб пидгоныты тилько тых овэчок та ягняток, яки дуже вид шматка зостаються. Отут, на тыхим уже ходу, одын чабан курныче co6и писню; другый вытяг зза пояса сопилку, высвыстуе якой зна; трэтий надувши козу (що грають), пэрэкынувши гук черэз плэче, а рогивню взявши в рукы, затынае штыри выри cим сот и чотыри; як чабан одиспав вивци, то прокынувшися, голосыть за нымы и пишов шукаты; ось и забачив - далэко замаячилы овэчата, радие чабан, пэрэвэрта на вэсэлу писню; роздывляеться, аж то стари копыци cинa; упять затужив, выграючи жалибно; аж ось и знов забачив вдали
овэць, грае впять вэсэло, ще й надто; прыйшов блызько, аж то пожата в снопах грэчка; залываеться впять грэць, на кози выгравае
свое лыхэ горэ; нэ сподиваеться овэць знайты; побачив знов, щось далэко рябие; идэ, тужить, голову повисыв и нэ вирыть, щоб можна
було знайты вивци; колы се - тыць! Пидняв голову, аж пэрэд ным його овэчата! Отоди ерэтычный сын зрадив! Грае до танця и сам
з козою танцюе, аж волокы на ногах розплуталысь, мотляються. Отак чабани поты втишаються, покы отара найисться добрэ так, що и з
мисця нэ рушить. Прыходыть гарба, отара отырлувалась, зорюе, и чабаны поснулы.
(продолжение следует)
Комментариев нет:
Отправить комментарий