пятница, 11 октября 2019 г.

Использую в текстах вариант: «ей» как «ий», а «ее» как «йи»


3-я часть (окончание)

Кухаренко Я.Г.
Вивци и чабаны в Чорномории
Журнал «Основа»
май 1862 года

Пидбылось вгору сонэчко, опала роса, чимчикуе отара до воды. Отару трэба noить або ранком, або вэчером, а нэ в дэнь, як дуже жарко, бо cе на худобу нэдобрэ: вкынэться хвороба.
Бувало, проявыться на отару хвороба, рид гарячки, и гынэ дуже, то добри личманы поють отару ниччю, а днэм стоять на тырли. Напоивши в ночи идуть на пурняло.
Писля Спаса, або пэршой Прэчистой, одбираються з яловой отары бараны, щоб до спуску поправылысь. А дэ нэ одна отара в хазяина, там бараны одбираються зразу писля Риздва, в мясныци, або в пист, та й мають свий окримный шматок до спуску. Пэрэд спуском отара
щитаеться; ягнята выбираються особнэ на зиму и годуються луччим сином; бараны спускаються з вивцямы. Чабанам выдаеться на зиму
одэжа: сорочкы, штаны хрящови, штаны ыршани, яргакы, свыты, кожухы и чоботы.
Вдругэ даеться одэжа вэсною, по обкоти, на щоти: сорочкы и штаны хрящови, а одбираються у чабанив вэлыки кожухы и зношени чоботы, щоб до халяв (колы добри) прыставыты прышвы на зиму, а годящи кожухы вылатать. Яргакы и свыты зоставляються чабанам на всэ лито.
Втрэте даеться сорочка и штаны хрящови, пэрэд Спасом, або Прэчистою. Сырыця на постолы даеться на всю вэсну, лито и ocинь, a
на зиму чоботы.
Бараны спускаються писля Пылыпа, щоб ягнята котылысь, як трава зэлэна и тэпло будэ, в половыни квитня. Писля спуску 6apaнив, oбираються мисця на коши; косять комыш; копають ривци, покы зэмля нэмэрзла, и строять иx так, як казав попэрэду.
Опpич волоськых овэць, у нас повэлысь и шльонськи. 3 нымы обходымось однаково як и з волоськымы, окромэ що на баранячому
спуску розбираються и бараны и вивци. Породыстиши бараны спускаються з породыстишимы вивцямы, а ныжчий розбор - з ныжчим. Пэрэвэртни (выродкы) продаються, або выризуються на лий. Пры обкоти за шльонкою клопит бильш; прыбавляються люды для догляду.

Хид отары на цапах

Отара бэз цапив як дурна. Нэможна йи повэсты на грэблю, або на розкил, або дэ пройты помиж нывамы тонкою стягою, як москали ходять. Цапы прывычни до рук, знають чабанську мову, як иx клычуть. Прымир: отара на тырли, або в розпаш; выходыть личман впэрэд, клыче цапив так:
 - Гэй, цо! Балабий! Цо! Цо! Балабий! Цо!
Цапы, дэ б нэ булы, идуть до личмана, вивци за цапамы. Личман идэ и цапив вэдэ, прыказуючи:  «Гэй, цо! Балабий! Цо!»  - вэдэ куды йому трэба.
Отара вытягаеться в струнку, и можна йи вэсты куды трэба.
Силь дають у нас вивцям вэсною ранньою, мишають з борошном, або дэртю з ярого жита, а як нэма, то й озымэ жито годыться. Дають вивцям cиль на обкоти, дають в Cпаcивкy и в осэны. Cиль сыплють чабаны з заполив стэжечкамы, и як нэроблять стэжечок доволи, що отара бэз потолпу може розмистыться, тоди тонкым голосом чабаны крычать: «тпру, тпру, тпру»: (як на конэй). Вивци на сей roвиp так и пороснуть до соли, одно другого спэрэжаючи.
Вивци клэйняться на вухах: яки бувають клэйна, розкажу потим и зразкы прыложу.

Ленивов А.К. Галерея казачьих писателей
Часть 1, стр. 309-312

Комментариев нет:

Отправить комментарий